Sådan opretter og indsætter du din Facebook pixel kode

Hvis du skal til at annoncere på Facebook, er Facebook pixel koden et suverænt værktøj der kan spore konverteringer, samt bruges til at oprette brugerdefinerede målgrupper.

Facebooks pixel er et stykke kode, man indsætter på sit website med henblik på at kunne måle, optimere og målrette sine kampagner på Facebook. Facebook pixel koden indsamler altså data om dine besøgende, og kan hjælpe dig med at forstå hvem de er og hvad deres adfærd er på dit website er.

Med Facebook Pixel kan du målrette dine annoncer mod folk, som har besøgt dit website – det kaldes retargeting og bruges i stor omfang af webshops. Du kender det sikkert, du har været inde på Zalando og kigge på et par sko, og vupti nu er der reklamer for de sko fra Zalando på Facebook og de andre medier efterfølgende. Og det virker rigtig godt – Det øger konverteringsraten betydeligt at anvende retargeting annoncering.

Sådan kommer du igang med Facebook pixel retargeting

For at komme i gang med at oprette og installere din pixel kode skal du logge ind i din business manager konto. Derefter åbner du menuen oppe i venstre hjørne, og vælger “Pixels” under hændelses administrator.

Pixel installation step 1

Dernæst trykker du på “+ Tilføj ny datakilde” og vælger “Facebook Pixel”

Pixel installation step 2

Vælg et relevant navn, og skriv din webadresse ind hvor du vil have din Facebook pixel skal installeres.

Pixel installation step 3

Facebook generer nu din unikke pixel kode, den skal installeres på din hjemmeside i headeren. Det er informationerne i din kildekode mellem <head></head> tagsne.

Pixel installation step 4

Du kan enten vælge at installere din pixel kode manuelt, igennem Google Tag Manager eller hvis du bruger WordPress, igennem Facebooks eget plugin.

WordPress plugin til Facebook

Hvis du anvender WordPress kan du bruge Facebooks officielle plugin til pixel koden, tryk på “Facebook” i sidste dialog boks, og vælg “Opsæt partner” derefter kommer der en udførlig 7 trins guide du kan følge. Hvis du følger denne guide vil du få opsat din Pixel korrekt, og kan efterfølgende teste den inden du er færdig.

Wordpress installation pixel kode

Andre partner muligheder

Facebook har en masse partner muligheder når det kommer til opsætning af Facebook pixel koden, og de alle har en udførlig trin-for-trin guide til at opsætte pixel koden.

Se udvalget af partnere her.

Partner installation pixel kode

Manuel installation

Hvis du ikke anvender WordPress, og dit CMS ikke understøtter et plugin til din pixel kode, skal du manuelt installere kodestykket ii din hjemmesides header.

Det gør du ved at vælge “Manuel installation”, og derefter får du en unik kode som du skal indsætte i mellem <head> og </head> på din hjemmeside.

Manuel installation af pixel kode

Test inden du bekræfter

Når du har indsat den korrekt kan du igennem værktøjet teste trafikken til din Facebook pixel før du afslutter installationen. Dette sikrer dig at det hele fungerer korrekt, og at du nu kan opsamle de besøgende du kan annoncere imod.

Fik du styr på det?

Jeg håber dette blogindlæg hjalp dig med at oprette og installere din Facebook Pixel. Hvis du har spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte mig på e-mail web@steffenchristensen.dk, og hvis du har brug for hjælp til en opgave giver jeg gerne et uforpligtende tilbud.

Tak fordi du læste med, vi ses!

Del indlægget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *